Nie masz produktów w koszyku.

Dołącz do

Mięso – tak czy nie?

Jednym z najważniejszych składników pokarmowych jest białko zwierzęce. Znajduje się ono w jajkach, mleku oraz jego pochodnych, mięsie, podrobach i rybach. Wszyscy jednak wiemy, że dietetycy zalecają ograniczenie ilości mięsa w codziennym żywieniu. Zatem, jakie mięso jest najzdrowsze?

Jednym z najważniejszych składników pokarmowych jest białko zwierzęce. Znajduje się ono w jajkach, mleku oraz jego pochodnych, mięsie, podrobach i rybach. Wszyscy jednak wiemy, że dietetycy zalecają ograniczenie ilości mięsa w codziennym żywieniu. Zatem, jakie mięso jest najzdrowsze?

Białka pełnią w organizmie bardzo ważną rolę, służą one do odbudowy starych, zużytych już komórek i budowy nowych, biorą udział we wszystkich procesach zachodzących w ludzkim ciele. Wchodzą  w skład krwi hormonów, dostarczają również kalorie (1 g białka to 4 kcal).

Białka zwierzęce zawierają wszystkie niezbędne aminokwasy, w najbardziej odpowiednich dla człowieka proporcjach. Najwyższą wartość biologiczną ma białko czerpane z jaj kurzych, mleka, serów, z mięsa, ryb i drobiu.

 

Jaki rodzaj mięsa jest najlepszy? Osądź sam!

Z mięs, na naszych stołach króluje najczęściej wołowina, wieprzowina i drób. Warto wiedzieć, jakie wartości odżywcze posiadają, aby móc komponować zdrowe i pożywne posiłki.

  • Wołowina jest mięsem otrzymywanym z bydła o wieku powyżej 0,5 roku. Odpowiednie mięso wołowe wyróżnia jasny, czerwony kolor, niewielka ilość tłuszczu w kolorze jasnokremowym.

Wartość odżywcza w 100 g:

Wołowina rostbef – 220 kcal; 15,1 g białko; 17,7 g tłuszcze; 9 mg wapń; 142 mg  fosfor; 2,3 mg żelazo.

 

  • Wieprzowina jest mięsem otrzymywanym ze świń. Jeżeli świnie hodowane są wolno, ich mięso jest mniej tłuste oraz  ma bardziej szlachetny smak i ciemniejszy kolor, niż mięso świń hodowanych w chlewniach (częste stosowanie antybiotyków w hodowli!).

Wartość odżywcza w 100 g:

Wieprzowina od szynki – 182 kcal; 12,6 g białko; 25,7 g tłuszcze; 5 wapń; 139 mg fosfor; 1,9 mg żelazo.

 

  • Do drobiu  zalicza się zarówno mieso chude, jak i tłuste.

Wartość odżywcza w 100 g :

Gęś – 221 kcal; 10,7 g białko; 19,8 g tłuszcze; 5 mg wapń; 139 mg fosfor; 2,4 mg żelazo.

Indyk – 116 kcal; 15,9 g białko; 5,7 g tłuszcze; 15 mg wapń; 214 mg fosfor; 2,6 mg żelazo.

Kaczka – 181 kcal; 11,4 g białko; 15,0 g tłuszcze; 9 mg wapń; 150 mg fosfor; 1,3 mg żelazo.

Kurczę- 75 kcal; 12,2 g białko; 2,0 g tłuszcze; 8 mg wapń; 126 mg fosfor; 1,0 mg żelazo.

 

Z powyższych wyliczeń wartości odżywczych wynika, że wieprzowina jest najtłustszym mięsem, dlatego też powinna gościć sporadycznie na naszych stołach. Najzdrowszym mięsem jest mięso kurze (sprawdzajmy jednak, czy drób nie był hodowany na sterydach).